Evidence Classics

Discography

Maxence Cyrin – Novö Piano II

vv

Achetez/Buy this album :

Téléchargement HD (Qobuz)
Digital (iTunes HD)

15,00 € Ajouter CD au Panier / Add CD to cart

Maxence Cyrin – Novö Piano II 

 1. Clubbed to Death
Originally performed by Rob D
2. Le courage des oiseaux
Originally performed by Dominique A
3. If Only Tonight We Could Sleep
Originally performed by The Cure
4. Walking in the Rain feat. Miss Kittin
Originally performed by Grace Jones
5. Lovely Head
Originally performed by Goldfrapp
6. Black Hole Sun
Originally performed by Soundgarden
7. Hyperballad
Originally performed by Björk
8. Jesus Blood Never Failed Me Yet
Originally performed by Gavin Bryars
9. Eyes Without a Face feat. Frantic
Originally performed by Billy Idol
10. Jump
Originally performed by Van Halen

Remarqué pour ses compositions originales, ses arrangements comme pour ses reprises, le pianiste Maxence Cyrin est de retour avec Novö Piano 2 où il revisite avec émotion et malice, le répertoire pop rock des années 80 à 90, de The Cure à Björk, en passant par Soundgarden et Goldfrapp.

Au fond, à quoi tient la qualité d’une reprise ? À l’interprétation, la transcription, l’arrangement ? Pas seulement. Une reprise, c’est bien sûr pour un musicien une manière d’incarner l’émotion ressentie à l’écoute de tel artiste, mais aussi un moyen de traduire l’attachement qui le lie à son passé. La qualité des reprises de Maxence Cyrin, qu’il se tourne vers les tubes de la pop ou de la techno, tient dans cette forme de relation distante et amoureuse qu’il entretient avec « certaines raretés, certains titres fétiches et pas seulement des tubes», qui ont jalonné son existence, que l’on évoque Le courage des oiseaux de Dominique A, If Only Tonight We Could Sleep de The Cure, Hyperballad de Björk ou le titre-culte du trip- hop, Clubbed To Death de Rob D.

« Au 19e siècle, on faisait déjà des réductions au piano d’œuvres orchestrales, et aujourd’hui beaucoup de pianistes font de même en reproduisant note pour note le répertoire du rock. Si je peux parfois rester fidèle à la mélodie vocale, mon travail va plus loin. Il s’agit d’adapter le morceau, réaliser de véritables arrangements, se l’approprier, tout en respectant son esprit original. Je m’inspire autant de Chopin et du romantisme du 19e siècle, que du modernisme du début du 20e, sans oublier de puiser dans la chanson, le jazz, la pop ou la techno. Par exemple, mes arrangements du « Black Hole Sun » de Soundgarden, tirent vers Ravel et le jazz, et le « Jump » de Van Halen est dominé par un jeu rythmique dont la gamme par tons rappelle Satie ou Debussy ».
Majoritairement instrumental, Novö Piano 2 est toutefois marqué par deux moments de grâce vocale, lorsque le pianiste est rejoint par Miss Kittin et Frantic. La première, interprète en mode talk over, Walking In The Rain (1981) de Grace Jones, et le second, Eyes Without A Face (1984) de Billy Idol, dans un registre des plus sensuels.

Novö Piano 2 possède enfin un son chaleureux et naturel, caractéristique du travail de l’ingénieur du son, Nicolas Bartholomée, mais se distingue plus encore par « le son coloré, chantant, au timbre éclatant et aux basses profondes » du piano Fazioli sur lequel il a été enregistré. 

*

Having drawn attention with his original compositions, arrangements and covers, pianist Maxence Cyrin is back with Novö Piano II in which, with emotion and mischievousness, he takes a new look at the pop-rock repertoire of the ’80s and ’90s, from The Cure to Björk, by way of Soundgarden and Goldfrapp.

Basically, what makes for the quality of a cover? The interpretation, transcription, arrangement? Not only. A cover is, of course, a way for a musician to embody the emotion felt when listening to a given artist, as well as a means for translating the attachment that links him to his past. The quality of Maxence Cyrin’s covers, whether focusing on pop or techno hits, stems from this form of distant and amorous relation he has with ‘certain rarities, certain favorite titles and not just hits’ that have punctuated his existence, such as Dominique A’s ‘Le courage des oiseaux’, The Cure’s ‘If Only Tonight We Could Sleep’, Björk’s ‘Hyperballad’ or trip-hop’s cult title Rob D’s ‘Clubbed to Death’.

‘In the 19th century, they were already making piano reductions of orchestral works, and today many pianists do the same thing, reproducing the rock repertoire note by note. Although I sometimes remain faithful to the vocal melody, my work goes further: it’s a matter of adapting the piece, making a real arrangement, appropriating it while respecting its original spirit. I take inspiration as much from Chopin and 19th-century Romanticism as from the modernism of the early 20th, without forgetting to draw on French chanson, jazz, pop or techno. For example, my arrangement of Soundgarden’s « Black Hole Sun » draws on Ravel and jazz, and Van Halen’s « Jump » is dominated by a rhythmic play in which the whole-tone scale recalls Satie or Debussy.’ Primarily instrumental, Novö Piano II is however marked by two moments of vocal grace, when the pianist is joined by Miss Kittin or Frantic. The former interprets Grace Jones’s ‘Walking in the Rain’ (1981) in ‘talk-over’ mode, and the latter, Billy Idol’s ‘Eyes Without a Face’ (1984) in an extremely sensual register.

Finally, Novö Piano II has a warm, natural sound, characteristic of recording engineer Nicolas Bartholomée’s work, but it is even more distinctive for ‘the coloured, melodious sound, with its dazzling timbre and deep basses’ of the Fazioli piano on which it was recorded.