Evidence Classics

Discography

Bach, Liszt, Widor: Organ works

evcd058-3000

Jae-Hyuck Cho, organ

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
1. Toccata and Fugue in D minor, BWV 565 

CHARLES-MARIE WIDOR (1844-1937)
2. Sicilienne from Bach’s Memento no.5 2’52 3. Toccata from Organ Symphony no.5, op.42 no.1 

FRANZ LISZT (1811-1886)
4. Fantasy and Fugue on the theme BACH, S 260/ii 

TEXU KIM (b. 1980)
5. Pahdo (commissioned work) 

FRANZ LISZT (1811-1886)
6. Fantasy and Fugue on the Choral “Ad nos, ad salutarem undam”, S 259

Cet album est autant un hommage à la magnificence et à la complexité d’un instrument qu’aux oeuvres qui ont fait et marqué son histoire. Fasciné par l’orgue et par sa beauté depuis toujours, Jae-Hyuck Cho prend ici possession du Grand orgue de la Madeleine, un mythique colosse qui ne cesse aujourd’hui encore d’exercer sur les compositeurs comme sur les interprètes son magnétisme. À ce puissant vecteur d’imagination répond nécessairement le monument Bach, devant lequel le programme choisi par Cho s’incline : de la Toccata BWV 565 aux Fantaisies et Fugues sur thèmes du grand maître de Liszt, Jae-Hyuck Cho établit clairement la filiation dans laquelle il souhaite inscrire son jeu et offre ainsi un album pensé en kaléidoscope, où chaque fragment musical fait écho à son origine.

Loin de ne considérer que les oeuvres majeures du répertoire, l’organiste ne s’enferme pas dans le poncif de la tradition et présente ici Pahdo, «vague» en coréen, oeuvre du compositeur Texu Kim, commandée et créée par lui. Il montre ainsi en quoi l’histoire musicale se prolonge, puisant chaque fois en ses racines.

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This recording does not only honor the beauty and the magnificence of the instrument, it is also, indeed, a tribute to the works that forged its history. Fascinated by the organ since he was a child, Jae-Hyuck Cho chose, for this album, the Great Organ of the Madeleine in Paris, whose superb timbre still exerts its magnetism and power over composers and artists. Right next to that mythical instrument stands Johann Sebastian Bach and his work, which, from the Toccata BWV 565 to Fantasy and Fugue on a BACH theme, imbues this program. Jae-Hyuck Cho sets his playing approach on a clear lineage that widely acknowledges the past and its figures, but also looks forward. Far from restricting to the limits of musical tradition, Cho offers Pahdo, a work that he commissioned to the Korean composer Texu Kim. With such a vision, musical history is an everlasting ongoing story that keeps grounding in its roots.